Łuszczyca jest niezakaźną, autoimmunologiczną, zapalną chorobą skóry. W Polsce choruje na nią ok. 1 200 000 osób, a na świecie nawet 125 000 000.
Chorzy mają utrudniony dostęp do – korzystania z basenu, usług fryzjerskich, usług kosmetycznych, korzystania z siłowni/fitness, a nawet są stygmatyzowani w miejscu pracy.
Trwa ogólnopolska kampania ODKRYJ POZNAJ ZAAKCEPTUJ.
Kolejny drugi spot bajkowej kampanii? nawiązuje do znanych baśni, których bohaterem jest Szewczyk. Niepozorny bohater dzięki sprytowi i wielkiej odwadze pokonał smoka, z którym nie poradziło sobie wielu rosłych rycerzy.
– Bajkowa postać ubogiego Szewczyka o dobrym sercu, który zawsze jest chętny do pomocy innym, stała się inspiracją do pokazania jak postrzegane są osoby z łuszczycą. Nie powinniśmy nikogo osądzać po pozorach, starajmy się zrozumieć osoby dotknięte tą chorobą. Tym większa będzie tolerancja, im więcej osób będzie posiadać wiedzę na temat tego schorzenia. Nie stygmatyzujmy łuszczycy poznajmy ją. Kiedyś to my możemy znaleźć się w podobnej sytuacji zwraca uwagę Bartłomiej Chmielowiec, Rzecznik Praw Pacjenta.
– Wiele osób chorujących na łuszczycę przez widoczne na skórze zmiany chorobowe nie otrzymało szansy, żeby pokazać swoje umiejętności, rozwijać talent czy pasję i kształcić się w wymarzonym kierunku. Część z nich przez łuszczycę straciła pracę, została odsunięta przez społeczeństwo, cierpi na depresję, a nawet ma myśli samobójcze. mówi Dagmara Samselska z Zachodniopomorskiego Stowarzyszenia Chorych na Łuszczycę PSORIASIS Każdy chory na łuszczycę chce żyć normalnie lub żyje normalnie do momentu, kiedy choroba nie przekreśli jego marzeń i planów życiowych. Łuszczyca jest niezakaźną chorobą przewlekłą, z którą dzięki akceptacji społecznej i dobrze dobranej terapii można być aktywnym zawodowo i społecznie.
DZIEŃ BEZ KAMUFLAŻU
W piątek 24 sierpnia w Warszawie przy Placu Zamkowym, w godz. 11.00 15.00 Stowarzyszenie przeprowadzi akcję edukacyjną, która ma być również zachętą dla chorych na łuszczycę do zrzucenia? zbędnej w upalne dni odzieży zakrywającej zmiany łuszczycowe.
Organizatorzy przygotowali dla uczestników kilka ciekawych inicjatyw.
W namiocie kampanii będzie można porozmawiać z lekarzami z Kliniki Dermatologii Centralnego Szpitala Klinicznego MSWiA na temat możliwości leczenia łuszczycy, diety, profilaktyki łuszczycowej. Osoby, które korzystały z fototerapii będą mogły skorzystać z badania dermatoskopem. Akcja została objęta patronatem Dr hab. n. med. Ireny Waleckiej Konsultant wojewódzkiej ds. dermatologii i wenerologii województwa mazowieckiego.
W łuszczycy bardzo ważne jest wsparcie psychologiczne. W godz. 13.00 15.00 chętni będą mogli porozmawiać z Agnieszką Bartczak psychologiem.
Kolejną atrakcją będzie pokaz pierwszej pomocy przedmedycznej poprowadzony przez grupę ratowników z Sanitarnej Służby Szkolnej. Uczestnicy poćwiczą udzielanie pierwszej pomocy na fantomach i nauczą się podstaw ratownictwa.
Podczas sondy ulicznej sprawdzimy Co Polacy wiedzą o łuszczycy??. Zarejestrowane wypowiedzi zostaną przekazane mediom.
– DZIEŃ BEZ KAMUFLAŻU był pomysłem spontanicznym mówi Dagmara Samselska ale okazuje się, że już na etapie planowania spotkał się z ogromnym zainteresowaniem osób dotkniętych łuszczycą, ale i innych organizacji. Planujemy aktywności, które zostaną włączone do programu wydarzenia w przyszłym roku. Warto wpisać sobie tą imprezę na stałe do kalendarza. Inicjatywa, jeśli chodzi o łuszczycę jest nowa, jej wartością jest to, że wychodząc z tematem tak poważnej choroby do ludzi?, w naturalny sposób edukujemy i oswajamy. Liczymy również, że piękne otoczenie warszawskich zabytków otworzy obserwatorów i będzie jednym z bodźców niwelujących stygmatyzację.
Kampania ODKRYJ POZNAJ ZAAKCEPTUJ uzyskała Patronat Honorowy Rzecznika Praw Pacjenta, Polskiego Towarzystwa Dermatologicznego, Polskiego Towarzystwa Reumatologicznego oraz Unii Stowarzyszeń Chorych na Łuszczycę i ŁZS.
Kampania jest realizowana dzięki wsparciu firm: Eli Lilly Sp. z o.o., Novartis Poland Sp. z o.o., AbbVie Polska Sp. z o.o., Pierre Fabre Dermo-Cosmetique Polska Sp. z o.o. oraz Leo Pharma Sp. z o.o.
Informacje na temat wydarzeń, spoty i aktualności znajdziecie na stronie www.luszczyca.edu.pl w zakładce dedykowanej kampanii.